Tükröm, tükröm, mondd meg nékem…

Tükör által homályosan. Szent Pál soraival invitál portrévadászatra az Ernst Múzeum, névadója előtt tisztelegve. A kiállítás túlnyomórészt a “lélek tükrét”, az arcot jeleníti meg az egész alakos ábrázolással szemben, szakítva annak esztétizált megjelenítésétől. A műfaj meglehetősen “csúnya” fejlődéstörténeti ívét rajzolja meg a dekonstruálás bugyraiból eljutva egészen a halotti lepel végstádiumáig, egyúttal az emberi létezés metafizikai, társadalmi, szexuális, pszichofizikai és vallási dimenzióit kutatva, az installációk, videoloopok bőséges tárházát felvonultatva. A szexuális identitás pszichoszociális traumái szinte az egész tárlatot belengik, miközben a férfi és a nő egyaránt képtelennek látszik kiteljesedni a hatalom által szűkre szabott gender szabályok társadalmi és magánéleti szerepvállalásaiban. Kéjsóváran üvegre tapadó polgári naccs’ asszony, zárt osztályi maszk mögül motyogó gyerekarc, csadorba bujtatott vasvilla tekintet, tűvel-cérnával bevarrt száj, utcán pózoló szocreál majomparádé.

A katonás rendben felsorakozó művek elfordítják tekintetüket nézőjükről és egymást fixírozzák, ösztönözve a múzeumlátogatót arra, hogy kevésbé önmagukat, sokkal inkább történeteket, kapcsolatokat keressenek a falakon. A fotók, festmények, videómunkák mellett a kurátorok kevés információt hagyva elengedik a látogató kezét, kényszerítik a befogadót saját értelmezéseik felállítására, melyek többször elemi erővel törnek be a tudatalatti kontrollálhatatlan mélységeibe vagy éppen a felület zavarosában trendi gegekkel hagyják eltévelyedni a szemlélőt.

Miközben Szent Pál sorai folyvást óvatosságra intenek, az eltévedés veszélye teremről teremre leselkedik a gyanútlan nézelődőkre. A tarkára sikeredett portrélabirintusban – drámai, komikus, patetikus, ironikus hangnemek regiszterein is játszva – az alkotások legtöbbször könnyedén dekonstruálják egymást, erősítve vagy gyengítve a művész szándékolt hatásait. A monumentális méretű, szélsőséges gondolkodás visszásságát bemutató “egy lyukon keresztül szemlélem a világot”-attitűd erősödik fel, mivel hatalmi pozícióban tündökölteti a mellette elhelyezett, összekuporodottságában behódoló, hajléktalan, fekete bőrű női portrét. Hangosabban! – hangzott el az instrukció a megnyitó perfomansz egy woodoo hölgytagjától, miközben Szirtes Tanár Úr – ahogy később szólították a betyáros hevülettel éneklő, fűszoknyás menyecskének öltözött tanítványok – kamerák fókuszában égő gyufával járta be színről színre nagyra tátott, néma száját.A bőséges számú sztárművek és a honi képzőművészet prominens képviselőinek alkotásai egy nehezen befogadható, részleteiben sokszor elvesző portrégyűjteménnyé állnak össze, nehézkesen kovácsolódnak eggyé a rész-egész dinamikájából megalkotott értelmezési kísérletekben. Az állandó jelleggel felbukkanó motívumok ismétlődései a portréműfaj korlátosságát is mutatva – feketén elfedett arc, a száj deformációi, az ecsetvonások maszkszerűségei, a sebesült arcok – ugyan összekötni szándékoznak, befoltozván az értelmezési hiátusokat, de klisészerűen sulykoló szerialitás lesz az eredmény, melynek szent rabigájából csupán némely alkotónak sikerül kitörnie (Andres Serrano, Valie Export, Gaál József, Hajas Tibor). Az elhívatott portrévadász a jelentésátírásoknak masszívan ellenálló, bármilyen kontextusban helytálló műalkotásokat keresi, miközben hatalmas vargabetűkre kényszerül Lucifer vállat veregetve mosolygó oldalán. A porthunt jutalma nem feltétlenül a megérkezettek well done-boldogsága, inkább a görögök által jó alaposan körbejárt esztétikai fogalom, a katarzis lenne.

Tükör által homályosan
Ernst Múzeum
2013. január 24 – május 5.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.