Olajfaliget és dinnyemezők | Mélycsarnok

Átgondoltan összeillesztett, egymás kontextusaiba beleálló videóinstallációk fogadják a Mélycsarnok legújabb Mozgástér című kiállításának érdeklődőit. Sigalit Landau (1969) óriási képernyőkön kivetített munkáinak elcsúsztatottan megkomponált elrendezése lehetőséget ad arra, hogy témájában szorosan vagy látszólag nem összekapcsolódó audiovizuális élményeket komprehenzív olvasattá gyúrjunk, mely nem kevés erőfeszítésébe kerülhet a múzeumlátogatónak. Az információs sztrádákon száguldó mátrixvilág percenként frissülő hírdömpingjében élő cybervilágpolgár merőben szokatlan, meditatív lassultságú befogadásra kényszerül a hosszú percekig tartó betakarítási munkafolyamatok, triviális hétköznapi történések, lírai, humoros és végtelenített filmetűdök láttán.

Az olajfaligetek gépekkel és palesztin idénymunkásokkal szüretelt epizódjai kis térbe sűrítődnek ahhoz, hogy a szuperintenzív ültetvények kézi begyűjtő munkájánál kíméletesebb, gépi-rázási módszerek közben halljuk Landau felvételhez szinkronizált – ahogy az alkotó vallja – rakétaszerűnek hangzó szívdobbanását, mely a puskaropogást idéző hangélményt erősíti fel. Window (Ablak, 2012) című installációjának főszereplői mosógépben forgó színes, többek között “Bridge” (Híd) feliratú, szüretelés közben összekoszolódott pólók, amiket az izraeli alkotó maga készített a Mesik (Olajbogyó szüret, 2012) idénymunkásai részére.

A Three man hula (Hármas hulahopp, 1999) végtelenített videója vizuálisan még áthallatszik az első szekció munkáihoz. Három, egymást gyermekkora óta jól ismerő cambridge-i, összekötözött fiatal színész küzd a három méter átmérőjű hulahopp karikával.

Thirsty 2011 © sigalit landau

Thirsty 2011 © sigalit landau

Az etűd tréfás jellegétől elüt a dinnyeföldek lírai videója, ahol a betakarítást már évtizedek óta a mandai arab-izraeli munkások végzik ésszerűen átgondolt, komoly fizikai megterhelést igénylő munkamegosztásban. A DeadSee (Holt-tenger, 2005) 250 méter hosszúságú, spirálisan feltekert, 500 görögdinnyéből álló lánca örvényszerűen, csendes lassúságban tekeredik ki a víz felszínén, lírai önvallomásként szabadítva ki a sérült gyümölcsbe kapaszkodó Landau-t is.

Videóinstallációi, szobrai, melyekben sokkolóan újszerű és hagyományosnak nevezhető formai és technikai megoldásokat egyaránt alkalmaz, egyéni és helyi színezetű társadalmi problémákat tárnak fel, univerzálissá poétizálva  az emberi létezés konfliktusait. A Mozgástér a betakarítás ősi folyamatán keresztül allegorikusan szól a beteljesedő végről és a körkörösség önmagába visszatérő teljességéről, igazodva a méltán sikeres Bukta Imre-kiállítás vidéki Magyarországot megidéző mezőgazdasági témájához, melynek férfias munkafázisait Landau női nézőpontja egyúttal izgalmasan ellenpontozhatja avagy tovább is tágíthatja.

Mélycsarnok
Sigalit Landau |  Mozgástér
2013. március 14 – június 2.
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.