5. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál

Közeledik a nagy várakozással övezett 5. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál. A Toldi Mozi március 29. és április 2. között ad majd helyszínt a fesztiválnak, melynek programját új nemzetközi és magyar rövidfilmekből állították össze.

A Friss Hús Rövidfilmfesztivál csokorba fűzött hazai kisfilmjei szeretik levetni a kísérleti jelző átmenetiségének patináját, a rendezői ambíciók amatőrségének elvesztése nem feltétlenül a rövidfilmek önállóvá nőtt, negyedórásra kurtított műfajánál kezdődik. Kinőtte már a bátortalan szárnypróbálgatások századelős modorosságát, hirtelen nagy buzgón szociális ügyet fabrikáló didaktikusságát, ismeretterjesztő arculatát, az alaposan beharangozott kultfilmeket megelőző promóciós státuszt. Látszik, hogy a kortárs rövidfilmesek kijárták már a szórakoztató etűdökkel kezdődő filmipar kötelező európai és tengerentúli nagyiskoláit, ragaszkodnak a hőskori elődök opusz magnumaihoz.

Például a pantomim társulatokon edződött burleszk duóhoz, a nagydarab, méregzsák Stanhoz és a lakonikusan évődő, filigrán Panhoz. Kettősük Szabó Virág kisfilmjében (Wellness) nőként állt újból magyar párba, hogy wellnesseljenek egy apatikusat, potyognak is a családi szekrényből a hazai csontvázak a kötelező, lábáztató bohózati maszkabálon. Az éltes hölgyek még hetvenen túl is lecsapják egymás kezéről a korosodó amorozókat, hogy a végén mindketten hoppon maradjanak és olyan képet vágjanak, mint akik jó nagy savanyú almába haraptak. Jönnek aztán a balatoni színész workshop nagyvárosi ifjai kitűnőre tipizált, kíméletlen karakterrajzaikkal, ahol a parlagon hagyott kisvárosi tehetség üde nyersessége próbálja szárnyait bontogatni a tapasztalt aszfaltdzsungel lakó halotti poraiból feltámadó szeplőtelenségében. Nyíltan szexista, imitálva linkelő, unottan kávézgató párnatestűek kelnek birokra a komolykodó vidékivel a mephisztofelészi bölcsesség tengerén, hogy ki nevet a végént játszanak Csata Hanna Peron kisfilmjében.

Nem szégyen a futás, de hasznos Barcsai Bálint Graffitijében, ha vandál módra, tiltott zónában fúj a közmunkáját töltő, zöldfülű streetartos. Főhős párosunk fegyőre elől megszökik ugyan falfirkász fegyence, de kereket oldva egy magát öncélúvá kinőtt, fújós küzdelem végállomásán csak csodával határos módon menekülhet meg. Bűnösünk mintha elfelejtette volna különös rajztehetségét, egy valódi, szabadlábon fújó graffitissel találkozva kap végül furcsa útmutatót. Őrbódé, hangfogó betonfal, bakterház, vonatsínek, kimerevített végső pillanat az ízig-vérig hazai rövidfilm kitalált állomásai.

Bátor az a rendező, aki egy biciklit tesz meg játékfilmje főszereplőjévé, de az olasz neorealista, Vittorio de Sica a Biciklitolvajokban vállalkozik erre a feladatra, ahogy Sós Bálint Dániel Grand Prix-je is. Az itthoni kisfilmes reménység a korszakalkotó remekmű rejtett szálait fedi fel, az olasz rendező lencsevégre kapott jeleneteit pedig blörösre veszi a sajátjában, miközben nagy serényen hátrafelé tekeri a cselekményt. A frottírköpenyét laza eleganciával magára öltő Gulácsy úr kisvárosi romantikája szatirikusan keménykedik a terepjárók hazai platóján. Az italbolt borvirágos terápiaüléseiről jól ellopják a zaciba vágott, majd újból kiváltott biciklit a bornírt tanulság kedvéért, hogy a történet végén a szigorú kisfiúknak mindig igazuk legyen. Neorealisták ormán hízik az álszent retronosztalgia színes romkomja.

De vehetünk egy bokorban pihenő holttestet is köztéri parkban pisztollyal hadonászó kézzel, randizó szerelmespárral és flanuer mániás fotóssal, amint mindezt lencsevégre kapja. A hullát azonban elnyeli a föld, a fotók is eltűnnek a műteremből, ráadásul a tekercstől is megszabadul gazdája. Michelangelo Antonioni jól felnagyítja a célkeresztbe vett bűnös szerelmi háromszög dialektikáját, mindez Reich Dániel balatoni Záridejében azonban egészen másképpen történik. Rejtekéből előkerül a fényképezőgép a tikkasztó nyári hőségben, hatásmechanizmusa tárgyiasul, hogy a férfiak gyilkosos hajszájának gőgösre kihordott fájdalma boldogtalan véget érjen az utolsó képkockákra. Friss Húsra járni tehát azért jó, mert nemcsak aktuális esztétikai trendeket diktál, de a sokszínű témák fősodrába kerülve váratlan kapcsolódásokat, szkeccselő műfajklisét nélkülöző filmtörténeti újragondolásokat, hazai és külföldi klasszikusokon formát bontó újításokat is láthat a közönség az igazoltan elnyert Mindenki Oscar-díjának los angeles-i szárnyai alatt.

A magyar programba összesen 36 filmet válogattak be. A hazai közönség a Friss Húson láthatja először Lovrity Anna Katalin Vulkánsziget című animációs filmjét, amelynek világpremierje az idei Berlinalén volt. Áprily Zoltán Ungvár című történelmi animációját a bristoli Encounters filmfesztiválon már látta a nemzetközi közönség, a Friss Húson lesz a magyarországi premierje. A korábbi rövidfilmjeivel világszerte nagy sikereket arató, két évvel ezelőtti Friss Hús-díjazott Szilágyi Fanni két rövidfilmmel tér vissza (A csatárnő bal lába életveszélyes, Minden vonal), de a Friss Húson mutatkozik be Tóth Barnabás, Szabó Simon és Hartung Attila új rövidfilmje is.

A nemzetközi versenyprogram három blokkjának válogatásában olyan filmek szerepelnek majd, mint az idén februárban a Berlinalén bemutatott The Rabbit Hunt, az Európai Filmdíjra jelölt és számos rangos nemzetközi díjjal kitüntetett Small Talk, a Kristály Medve díjas Balcony, vagy az idei Oscar-díjra jelölt La femme et la TGV és a Timecode című filmek, de bekerültek a válogatásba olyan alkotások is, amelyek a Sundance vagy a Cannes-i Filmfesztivál hivatalos programjaiban versenyeztek.

A versenyprogram alkotásainak legava a hazai filmes oktatási intézményekből (Budapest Metropolitan Egyetem, ELTE, MOME, SZFE) és a Média Mecenatúra által támogatott filmek közül kerültek ki. Idén először indították el a rendezők az Expats versenyen kívüli blokkját, mely a magyar rendezők külföldön forgatott filmjeit gyűjti össze.

Az animációs és az élő szereplős filmek idén is közös blokkokban, de külön kategóriában versenyeznek. A fesztivál záróünnepségén idén három fődíjat osztanak majd ki: a Legjobb magyar élőszereplős, a Legjobb magyar animációs, és a Legjobb nemzetközi élőszereplős/animációs filmnek járó díjat, valamint díjazzák a Legjobb magyar színészt és a Legjobb magyar színésznőt is.

címlapfotó via Részlet a Földiek című rövidfilmből

5. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
Toldi Mozi
2017. március 29 - április 2.
Advertisements