Save the Date to April! Jegyezd fel áprilisra!

Az Ernelláék Farkaséknál sikere után áprilisban újból indul a magyarhangya lakásmozi-sorozata a francia-belga szakítós-válós filmmel, a Rég nem szerelemmel. Az idei Scope100 győztes Joachim Lafosse-drámájához a szervezők ezúttal szakpszichológusokat hívnak, így a regisztrálók mozival is ápolhatják majd lelküket, a hasonló cipőben járók ízelítőt kaphatnak a párterapeuta beszélgetésekhez.

Apás filmeket vetítenek a Francia Intézetben. A Mindent apámról kéthónapos vetítéssorozat április 6-án, csütörtökön az Apánk (Avinu) izraeli-francia bűnügyi drámával indul és május 30-án a La belle vie című Jean Denizot-filmmel zárul. A 12 francia filmből álló ciklus megvizsgálja, milyen változásokon ment át az apaszerep a filmművészetben. Egy tucatnyi apafigurát vesz górcső alá a sorozat a tekintélyelvű, elzárkózótól a lányoson keresztül egészen a hétköznapi családfőig. A műfaji változatosság ezúttal is jellemzi a válogatás, így nemcsak drámák, hanem vígjátékok, dokumentumfilm, animációs és rövidfilmek is kerültek a mustrába. A magas ősz férfi társat keres című francia-belga-német vígjátékot premier előtt mutathatjuk be (a magyarországi forgalmazó az ADS), de látható lesz a Derült égből apu is (Vertigo Média) Omar Sy főszereplésével. A filmeket eredeti nyelven, angol vagy magyar felirattal vetítik a Francia Intézet mozitermében, a Derült égből apu és A magas ősz férfi társat keres  filmek kivételével a vetítések díjmentesen látogathatóak.

Április végén kezdődik Magyarország legrégibb filmfesztiválja, a 27. Tartóshullám Mediawave Együttlét a Monostori Erődben, a nemzetközi program mellett a magyar kisjátékfilmek animációs, kísérleti és dokumentumfilmek is helyet kapnak. Debütál majd Máté Bori kézzel festett, fotónegatívokból montázsolt a Berlineále Kritikusok Hetén bemutatkozó Headless Appeareance, levetítik Lichter Péter Non-Places: Beyond the Infinite kísérleti filmjét, Ulrich Gábor Balansz kísérleti animációját és Kőszegi Tamás fénymásolóval készült kísérleti animációs filmjét, A másolót. Kárpáti György Mór filmje, a Gólyatábor a nők elleni erőszakot dolgozza fel, Bernáth Szilárd krimije, a Fizetős nap egy kelet-magyarországi falu cigányokat kizsákmányoló uzsorásairól szól.  Szabó Simon vágás nélküli Ebéd előtti rövidfilmjét a világháború ihlette, kitoloncoltakon segítő családot mutat be, Bereczki Csaba Soul Exodus zenés dokumentumfilmje a The Brothers Nazaroff hagyományos klezmerzenét játszó alkalmi formáció amerikai születésű zenészei fordított kivonulásként útra kelnek, hogy megkeressék zenei gyökereiket.

Richly Zsolt Luther Márton élete című készülő animációs sorozat műhelytitkaiból rendeztek minitárlatot az Óbudai Platán Könyvtárban, melynek első öt részét vetítik le április 21-én és 27-én 17 órai kezdettel.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál #felafejjelbudapest sorozata városnéző sétát indít (április 8-án, 13-án, 21-én és 22-én) A rejtélyes art deco címmel, mely a két világháború között hódító stílusirányzat építészeti nevezetességeit, életstílusbeli sajátosságait, divattrendjeit járja körbe Budapesten. A fesztiválon a kortárs táncot, színházat és a porondot ötvöző újcirkusz műfaja immár hagyományossá nőtte ki magát a fővárosban, így a közönség idén is találkozhat nemzetközi és hazai akrobatákkal. A négytagú stockholmi Svalbard Company a Trafóban lép fel All Genius All Idiot előadásukkal, mely elnyerte az Adelaide Fringe legjobb cirkusz és fizikai színházának járó díjat. Bravúros mozdulatok, bizarr élőzene, szürreálisan bevállalós komédia jellemzi őket. A héttagú ausztrál CIRCA Opus 2 darabja a klasszikus zene és az epikus táncszínház formabontó, akrobatikus fúzióját mutatja be a Müpa színpadán Debussy Quartet kíséretével, Sosztakovics inspirálta élőzenéjükkel a XX. század történelmi viharaitól ihletődötten. A magyar Recirquel Újcirkusz Társulatnál a 2014-ben bemutatott Meztelen Bohóc után ismét a vásári komédiás clowné lett a főszerep. Vági Bence és Neil Fisher által színre vitt Adieu!-ben a piros orr és egyszerű szüzsék megszokott eszköztára helyett a kifinomult humor, a színészi játék és a lenyűgöző trükk kapta a főszerep. A bohócházaspár keserédes szerelmi történetében Lakatos Leonetta és Pintér Áron ódon nagypolgári lakásának díszleteiből a múlt század Budapestjére ismerhet rá a nagyérdemű, ahol a fürdőkád csónakká, a gigantikus csillár trapézzá, a gardróbszekrény mélye pedig Pandora szelencéjévé változik át a Müpában.

Fesztivál a fesztiválban a Budapest Art Week (BAW). A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül egyetlen, hivatalos karszalagos, képzőművészeti eseménysorozat részeként 2017. április 18-23. között rendezik meg a Közös utak beszélgetés-sorozatot is, ahol egy-egy író vagy költő és egy-egy képzőművész együtt mesél arról, miben is érzik egymás munkáját rokonnak. A Városház téri Üvegházban az öt beszélgetés öt egymást követő napon zajlik majd 18.30 órától a Karafiáth Orsolyával, Kemény Zsófiával, Tompa Andreával, Weiner Sennyey Tiborral, Hevesi Judittal, Isaak Silarddal, Estreházy Marcellel, Radák Eszterrel, Szarka Fedor Guidóval és Weiler Péterrel. 18-án Karafiáth Orsolya író, költő és Silard Isaak festőművész lesznek a sorozat nyitó előadásának vendégei. Kettősük többször dolgozott már együtt, munkájuk lenyomata közös kötetük (Profán paletta – Silard Isaak képeihez, 2009). A két alkotót évek óta tartó személyes kapcsolat fűzi egymáshoz, így sokoldalú munkásságukról, közös útjaikról is bőven lesz mit mesélniük. 19-én Tompa Andrea Aegon-díjas regényíróval, színikritikussal és Esterházy Marcell képzőművésszel találkozhatnak a fesztiválozók. Az egykori, leleményes erdélyiekről szívesen író, Színház folyóirat szerkesztőjével és a népszerű vizuális képzőművésszel a családi emlékezet szerepéről, a határok átjárhatóságáról, a politikusi és a kritikai szemlélet szükségszerűségéről beszélgetnek majd. 20-án a költő-slammermozgalmár Kemény Zsófi és Hermann Nitsch-et, Keserü Ilona Keserüt egyaránt mesterének valló, gender-érzékeny Radák Eszter festőművész lesz a BAW vendége. Utóbbinak éppen március 22-én nyílt önálló, Négy évszak, ha még egyáltalán van olyan című kiállítása a Virág Judit Galériában. Beszélgetésükön intézményesülés felé induló mozgalmakról, alkotóközösségekről, magányos munkáról, vezető szereppel járó élményekről, kétségekről, gender kérdésekről, a siker megélésének szereplehetőségeiről is szó esik majd. 21-én egy közeli barátság műhelytitkaiba pillanthat be a közönség Weiner Sennyey Tibor költő-szerkesztő és Szarka Fedor Guidó grafikus-képzőművész-performer-előadó estjén. A két alkotót az évek óta tartó barátság, a keleti kultúrák, a meditáció és a vidéki élet iránti elkötelezettség köti leginkább össze. Miért lesz a költő szívügye az indonéz árnyjáték, a vajang, és miért is alkot Krsna által magasba emelt hegy szétszórt fekete köveiből tusrajz-sorozatot a képgrafikus? Ki hogyan választ mestert? Kettősük a városi és a vidéki élet alkotás lélektani vetületeiről, közös egzotikus utazásaikról, a nyugalom és kontempláció szükségességéről, a zene szerepéről, a keleti vallások iránti elköteleződés hogyanjairól és miértjéről mesél. 22-én szombaton délután 16 órától Hevesi Judit költő és Weiler Péter festőművész lesz az utolsó beszélgetés vendége. NKA alkotói ösztöndíjjal és Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjjal elismert pszichológus-költőnő úl van már második, Magvető kiadónál megjelent verseskötetének bemutatóján, melyen performanszával Weiler Péter festőművész is közreműködött. Az első és utolsó est háziasszonya Markó Anita kulturális újságíró, a szerda-csütörtök-pénteki alkalmaké pedig Györe Gabriella. A beszélgetésekre a belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A BAW 2017-ben is rendez művészeti sétákat, ahol művészettörténészek, esztéták, képzőművészek, építészek kísérik végig a műkedvelőket például a Palotanegyedben a cARTc Projekt Space, A.P.A. Galéria, Molnár Ani Galéria, Olasz Intézet és FUGA útvonalon, a ‚Metróhuzat‘ névre keresztelt M4-es metró földalatti túráján vagy éppen Krúdy Gyula kedvenc óbudai helyein. Grecsó Zoltán és Simkó Beatrix #Orfeusz #Eurüdiké kortárs táncelőadásukból adnak elő részletet a Magyar Nemzeti Múzeum kőtárában, a Műcsarnokban pedig Feledi János táncművész és Nagy Ákos zeneszerző Gioco delle coppie elektroakusztikus komprovizációját táncolják majd el. A Budapest Art Week rendezvénysorozatban szereplő összes kiállításra és a kiállításokat kiegészítő programokra belépésre jogosít a megvásárolt karszalag, a kiegészítő eseményeken való részvételhez pedig a BAW honlapján kell regisztrálni.

Ortodox Húsvét alkalmából április 22-én hatodik Orientale lumen hangverseny-sorozatát rendezi meg a Szent Efrém Férfikar a budapesti Szent István Bazilikában. Műsorukban Boksay, Ljudkevics, Ligeti és Zombola műveit a másfélezer éves, tizenkét tagú grúz Iberi Férfikarral együtt szólaltatják meg. Orientale lumen – Kelet világossága Szent II. János Pál enciklikájának címét kölcsönözte mottóul 2011-ben elindított egyházzenei rendezvényükhöz, mely Nagyhét és Húsvét szakrális ünnepköréből merít majd. Az együttes névadójáról, a Szír Szent Efrémről (306-373) – akit már kortársai a „Szentlélek hárfája” megtisztelő címmel illettek – feljegyezték, hogy énekei, himnuszai sok embert vezettek vissza az „igaz útra”.  Bubnó Tamás karnagy nemrégiben Magyarország Érdemes Művésze díjban részesült, az Iberi Férfikart pedig az UNESCO világörökségünk részévé nyilvánította. Jegyárak: Teljesárú jegy: 3500 Ft, Kedvezményes (diák/nyugdíjas) 2500 Ft.

Reklámok