12. madeinhungary+5. MeeD | Határtalan Design

Már tizenkét éve jelent fiatal és idős formatervezőknek kreatív platformot és megbízható bemutatkozást a madeinhungary, mely 2012-től – addig a Lakástrend Kiállítás adott otthont a hazai mustrának – a visegrádi országok designereivel együtt, MeeD brandnévvel intézményesülve a Design Héten, majd a Budapesti Tavaszi Fesztiválon önállóan mutatta be a régió legfrissebb, határokat átívelő, dinamikus törekvéseit – hangzott el Szigeti Szilvia, textiltervezőtől Budapest Art Weeken megrendezett hétvégi bemutatón. Férjével, Radnóti Tamással ketten viszik a saját díjakkal elismert – a szakma Oscar-díjának tartott Red Dot Díj méltó párjaként is jegyezhető – rangos designszemlét, mely remek prototípusok, gyártóját már megtalált vagy éppen kereső kiváló termékek tervezőinek jelenthet további előrelépést, nívós fesztiválokon (Milanó, Lodz), gálákon újabb, előkelő megmérettetést. A házaspár elszánt munkáját dicséri az országokat átfogó pályáztatás, a hazai és nemzetközi egyetemeken frissen végzett tervezők összehozása, társadalmi design kiérlelt elképzeléseinek szponzorációja, a nyertes pályázatok networkjének kialakítása, korszerű webdesignnal összefogott, áttekinthető honlap gondozása. Szociális gondolkodásuk nemcsak a divatos ökolábnyom felelősségének hangsúlyozásában vagy a merkantil beszorítottság elhagyásában merül ki, inkább környezetkultúráért felelős tudatosságot takar. Környezetbarát vagyis örömteli felhasználói élményt jelent, miközben a  tetszési index alakításában átgondolt döntési folyamatokra sarkall, tudatos, nemzeti tradíciókon pallérozott variációkban leli kedvét, ráadásul különféle szerepkörökre érzékeny, közösségi rögeszmékre kritikus, költséghatékony vásárlói magatartásra késztet. Szigeti Szilvia hangsúlyozta, hogy kisszériás produkciókra is fókuszálnak, az individuális erőt és intellektuális hátteret felvonultató terveknek azonban szintén fontos a jól pozícionálhatóság, ehhez elengedhetetlen, hogy reális alapokra helyezzék magukat, megmutassák merre tartanak, a meghívottakkal jó barátságok, kapcsolatok szülessenek. Hazánk nagyfokú regionális lemaradása, gazdasági betagozódásának hiánya a politikai döntésekben, a megbecsülés elhagyásában keresendő. A kurátor jó példaként emlegette a lengyel foglalkoztatást támogató rendeleteket, ahol a gyártóüzem a formatervezők munkabérét leírhatja az adóból. Tervezik, hogy a következő MeeD-et a Lodzi Design Fesztivállal szorosabb együttműködésben rendezik majd meg, regionális kitekintésképpen idei választásuk a skandináv-balti vonalra esett.

Az országonként 3-4 tervezőt felvonultató Határtalan Design nemcsak a geográfiai határvonalak lebontását, de a műfajok, a generációk közötti átjárhatóságot is jelenti a low budgettől a kisszériájú objekteken keresztül egészen a sorozatgyártott termékekig. Raimonds Cirulis (LV) szobrász vulkánikus bazaltszálakból formázott kül- és beltéri bútoraival rögtön aposztrofálható is az átjárhatóság nemzetközi traktusa, melyet magyar oldalról Kass Eszter (H) transzfernyomott (digitálisan tervezett és nyomtatott mintás textil) pink-grey textilje keretez. Hasonló elgondolásban áll párba Ungár Fanni (H) futurisztikus fénycsőlámpa kompozíciójához szürke jacquard textilcsík passzol, mely a Young Fresh Minimal folyosónyi felütésének hangulatát adja meg. A MeeD Texhibition 16 textiltervező munkáját négy gyártóval közvetítette össze, így vált a kollekció 96 darabos prototípus gyűjteménnyé. Erőteljes a kassai és a szlovák formateremtő iskola jelenléte, sokuk építész, némelyik utángyártható termék webshopjukban is megrendelhető.

Raimonds Cirulis (LV) kül- és beltéri bútorai

Michal Riabic (SK) Thonet bútorgyárnak készített székmodellje tavalyi Red Dot Díjas termék, Kristine Five Melvaer (NOR) színes takaró és párna kollekciója tiszta gyapjúból készült. A Finn Hanna Anonen az Aalto Egyetem frissen végzett tervezője az izoláció és a hangelterelés miatt manapság egyre inkább trendivé váló, élénk olíva színű hangszerelő panellel szerepel. A vilniusi egyetemről kikerült fiatal tervezőpár (litván) munkaasztalán olvasó lámpa világít, ötletesen szétszerelhető fatolltartó pihen. Dechem Stúdió (CZ) üvegfúvott vázáit, díszítő objektjeit Milánóban is díjazták már. Már az idősebb, sikeres generációt képviseli Laima Kaugare (LV) világhírű len textiltervező. Az asztalos nagypapa (SK) korábbi projektjeiből megmaradt faanyagokból készítette el hatalmas asztalát. Szintén unikális darabok Katerina Bruhova (CZ) tönkszerű papírmaséból préselt lócái, melyek különböző nyomdákból maradt papírból készültek. A Variant Studio (LT) Bridge Kollekciójában a kert bútorok egyedi formát öltenek. Anna Siedlecka és Radek Achramowicz (PL) Puff-Buff gömb formációra felfújható lámpakollekciójuk mellé újdonságként bedobták kék ledes minimál csillárjukat is. A lengyel bútorgyártás a világ legjobbjai között szerepel, öt világhírű designer termékének prototípusát bocsátották a MeeD rendelkezésére. Közülük Dorota Koziara (PL) a formatervezés nagyasszonya, aki egyben a milánói vásár egyik kurátora is, kisasztalokkal képviselte a MeeDet.

Jaroslav Jurica (CZ) Candy kollekciója, részlet

A dán Rasmus Fenhann vegyi konyhára hasonlító műhelyében csakis unikát objekteket tervez, darabjai bútorműves műalkotásokként értelmezhetőek, leginkább a szobrászat műfajával rokoníthatóak. Az építész Helena Darbujánová (CZ) csajos bútorkollekcióit Audrey Hepburn Római vakációja ihlették, érdemes a designer katalógusát és honlapját is felkeresni, ahol a színésznő hálószobájának kreációit cseh humorral és balettfilmmel eleveníti meg. Szomszédja, Jaroslav Juricka (CZ) kerekded, szolid bükkfa vázú, kényelmes Candy bútorcsaládja jól passzol a Hepburn ihlette fésülködőasztalhoz. Háttérben a svéd Linda Svensson-Edevint textiltervező költséges színes és monokróm szitanyomásos termékei. Runa Klock és Signe Hytte a norvég bergeni egyetemen tanultak együtt, egyikük minimál asztali lámpát, másikuk mosdószekrényt állított ki. A svéd tervező, Markus Johansson fehér lámpája a legdrágábbra biztosított kiállítási tárgya a mustrának, a sort a dán Cecilie Manz rádiói folytatják, akinek Tokióban most önálló kiállítása van. Simonas Tarvydas litván Indi lámpasorozata a látszat ellenére nem betonanyagú, papírmaséból készült könnyű, jól szállítható darab, ahogy Janus Orgussar észt tervező Duna polca is, mely a helsinki magyar nagykövet autójában érkezett meg a kiállításra. Mindaugas Zilionis (LT) apró darabkákból összeragasztott építőelemeiből fotelszék formálható, mely a gerinc vonalát követi, impozáns csomagolása tárolóként, asztalként is hasznosítható.

Dechem Studio (CZ) Fúvott üvegkollekciója, részlet

A magyar tervezők közül a soproni egyetemen faipari mérnökként végzett Szikszai László designer műhelye már közel egy évtizede működik, jól felépített Síxay brandjével évek óta nagy sikerrel állít ki a kölni vásáron. Albert Virág és Pongrácz Farkas párosa ugyan más vállalkozást is visz, designműhelyükben már sok éve sikeresen formaterveznek, hangterelő panelekkel és lámpákkal állítottak ki a MeeDen. Bogár Máté családi befektetéssel hozta létre Meonin műhelyét és bemutatótermét, abszolút minimál termékeivel a milanói Satellite Szalont is megjárta már. Bútorai hátterében Ruttka Andrea Belgiumban printelt transzfernyomott Klee festményeit idéző textiljei függeszkednek. A Képzőművészeti Egyetemen végzett Koralevics Rita kisméretű tárolói, vázái nagy sikert arattak a Lodzi Fesztiválon. Nagy Brigitta jacquard textiljei (kivitelező a Csárdatextil) a MOME-n frissen végzett Lévay Áriel asztalával és Fogarasi Demeter kárpitozott X-ülőkéjével állt párba. A Határtalan MeeD izgalmasan megosztó hazai korridorjának bal oldalán a kísérletező kedvű bohémek, jobb oldalán pedig a szépreményű pályakezdők termékei foglalják el a kiállító teret. A képzőművészet és a design határán mozgó műtárgyak a Kazinczy utcai romkocsmák enteriőr gyöngyszemei, ahogy Prokai Ádám belsőépítész Industrial Design Stúdiójának újra tuningolt limlombútorai is. Fock Máté képző- és iparművész madáretetője, furcsán összeépített motorbiciklikje tovább emeli a rangos nívót. Góbi Gábor a MeeD felfedezettje nem szakmabeli, low budget termékeivel már számos megrendelőt tudhat magáénak. A Metropolitanon végzett Zámori Zsófia mélykék textiltapétái elé a Soproni Egyetemről Lévai Levente diplomamunkáját, a tengeri herkenytűk főzésére feltalált okos kuktáját hozta el. Tükör, szürke habarcs és jól ismert zöld-fehér piktogram recycling fürdőszobai berendezése az up to date designnak feszül Petrus Ferenc, építész háromszögletűen hajtogatható, fehér asztali prototípusa mellett. Vas Ádám, designer biofilterrel működő beltéri légtisztítója zárja a sort.

Koós Daniella (H) díjnyertes bútrokollekciója, részlet

Molnár Réka, Révész Eszter és Rejtős Réka vicces jacquard textiljei, Tóth Daniella kisszériás gyerekbútor tervező ovijeles székei, játéktartói nyitják meg újból a teret. Búza Krisztina papírmaséból kreált, organikus fényplasztikái mellett Horváth Máté Sopronban végzett fiatal tervező, míves kiképzésű, fapados art deco formavilága kapott helyet. Regős István tervezte fésülködőasztal Regős Anna jacquard textiljei előtt nőies egységet képez. Juhász Ádám plasztikelemekből építkező lámpáit kisajtolt hulladékból készítette, Józsa István origami bútorcsaládjának polcaival, asztalaival rendszeresen állít ki Bécsben. Mindehhez Zachar Viktória (Metopolitan) átlátszó panelekből építkező térelválasztója járt kiegészítőül. Bánhalmi Gábor art deco széke az irányzat régi tradícióihoz nyúlt vissza, Gulyás Judit tiszta gyapjúból szőtt, perzsa hangulatú szőnyegei, precíziós gépi technikával készültek: raszterpontonként lövik be a szálakat. Rejka Erika üveg dísztáljaihoz a népi motívumok adták az ihletet. Radnóti Tamás, kurátor iparilag hasznosítható tárgyakat kreatív objektekké transzformál. Kurátortársa, Szigeti Szilvia textildesignerként a vidám, színes skandináv vonalat, leginkább a finn iskolát viszi nyomott mintáival. Oláh Sándor kültéri rácsos bútor együttese műfűpárnával felszerelve, üde színfoltja a kiállítótrének. Pájer Emília kézzel szövött lentextiljei az itthoni Eventuell Galéria kiállításainak szinte állandó darabjai. Pataki Dávid a szatócsboltok cipőtisztító fellépőjét álmodta újra, a prototípus designlámpát is kapott. Brinkus Kata lézervágott, több panelből összeilleszthető, növelhető méretű, élénk színű szőnyegei inkább falra kívánkoznak. Orbán Orsolya (MOME) laminált textillámpái különleges szabásmintájúak, egy berlini designstúdió tervezőjeként érkezett a MeeDre. Az Art deco vonalat képviseli Dombi Lívia súlyos üvegasztala, az Árkossy Stúdió letisztult grafitszürke, oválisra hajlított felületű bútorkollekciója, Szabó Zsuzsi hímzett textiljeinek fémesen csillogó, finom struktúrái, Formanek Zsuzsa egyedire öntött, sötét papírmintásra égetett üvegtárgyai. Búcsúzóul a MOME, a Nyugat-magyarországi Egyetem és a METU diákjainak sorába Koczka Kristóf low budget ruhatárolója, a soproni Ollé Gellért illesztékeit 3d nyomtatóval kivitelezett bútora, Herter Katalin Júlia (MOME) finom felületű, eozin technikával kialakított keleti tálalókészlete került, a lendületes, a fiatalos sorozatot Szamosi Luca (Metropolitan) űrfraktálmintákat idéző digitális textilnyomata zárta.

fotók via 12. madeinhungary+5. MeeD

A Pont Blogazin a Budapest Art Week rendezésében megvalósuló Határtalan Design Szigeti Szilvia kurátori tárlatvezetésén vett részt 2017. április 21-én. 

Határtalan Design kiállítás díjazottjai:
Raimonds Cirkulis, Litvánia
Michaela Tomišková and Jakub Janďourek, Csehország
Koós Daniella, Magyarország 
Łódź Design Festival Díj
Koralevics Rita
12.madeinhungary+5.MeeD 
HATÁRTALAN DESIGN
kiállítás cseh, dán, észt, finn, lengyel, lett, litván, 
magyar, norvég, szlovák és svéd designerek munkáiból
Új Budapest Galéria, (Bálna)
2017. március 31 - május 7.
Reklámok

12. madeinhungary+5. MeeD | Határtalan Design” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólások lezárva.