Szenvedély és irónia

A Szenvedély és irónia kabinettárlata derűs hitvallás a művészet erejéről a trójai mondakör legfőbb isteneivel, rögtön a költészetért, zenéért, jóslásért illetékes Apollónt felemlegetve. Meller Péter (1923-2008) klasszika filológiában is jártas művészettörténész, az itáliai reneszánsz művészet elismert kutatójának bölcs higgadtsággal nevelő, derűs iróniával szemléltető, egyedi technikájú impressziókban megragadott, Szépművészeti Múzeumnak adományozott gyűjteménye a természetfölötti erők univerzumába kalauzol. Az ókori klasszika mondavilágának istenei – Rómáról tartózkodóan csak néhány latin Horatius és Vergilius képfelirat emlékezik meg, a honfoglaló magyarokra, Krúdyra és a népmesére is szánva egy kisebb traktátust – zömök, sztoikus, bűnt megvalló figurákként megbocsátó emelkedettségben tetszelegnek önmaguk előtt a tilalmak kelepcéiben. Szépség és bálványimádás viszonyának tabujáról, művészetük nárcisztikus elhajlásairól, a megbízói szerepben fellépő múzsa és a művész alkalmi együttesének duzzogásairól, a közös alkotás nyűgeiről tanúskodnak.

Hazatérő tibeti szerzetes, pecsétnyomóval készült nyomat, 200 x 160 mm
Magángyűjtemény

A nép ajkán szárnyra kapott legendák, adomák nyomán írt művek (János vitéz, Álmoskönyv) hűen mutatják egy-egy nemzet mondakörének fennmaradását, annak epikai, drámai, lírai vagy éppen képzőművészeti alkotásokká átköltését, megformálását. Nemcsak a görög-római mitológiával, de a kultúrát felkaroló vallási tézisekkel is kedélyes párbeszédet folytatnak Meller grafikái. A Krisztus korabeli tibeti buddhizmus elvonulni vágyott a civilizációtól magas hegyfokaira, a pusztában vándorló zsidók a Mózes-hitűség kőtábláiban az aranyborjú bálványozását látták, a kereszténység védőszentjeinek angyali ájtatossága látszólag csomagolópapír mintákhoz illeszkedett, a keleti ortodoxia pedig akkoriban úgy tűnt, kimerül a szépség, a szerelem és a természet léha imádatában. Hirtelenjében vízfestékkel, radírból készített pecsétnyomókkal felskiccelt alakjai spontán elkapott jellemrajzok, melyek gondosan kiművelt rajztudásról árulkodnak. Leiterjakab szerzetesként mászik felfelé, ha nem is a mennyországba, de barlanglakába vonul, a csábos énekű Kalüpszó nimfa Odüsszeuszt várja csendben egy sziklaszirten, a hajósnak hátat fordítva, a fürdőző Vénusz lantos hárpiák és tölgyfaligetben időző Szapphó közé szorult, az istennőt megleső kentaur pedig puttókkal társalog inkább. Még egy toszkán pékáru féleség, az olívaolajjal, rozmaringgal és mazsolával kelesztett Pan di Ramerinóval teli kosarak is belekerültek a válogatásba.

Szenvedély és irónia
Meller Péter és a grafikai képzelőerő
Magyar Nemzeti Galéria
Grafikai kabinet
2017. június 22 - szeptember 3.

 

Reklámok

Szenvedély és irónia” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólások lezárva.