Kuflik minden mennyiségben

Furcsa szerzetek a kuflik, Dániel András kreatúráinak meghatározása az egész estés rajzfilmben sem marad el, az állatmesék antropomorfizált főhőseihez hasonlóan tamáskodó, ámde leleményes hetes fogatuk hatalmas feneket kerít mindennapi életük dilemmáinak kellős közepébe, hogy aztán rendre helyt is álljanak elhagyatott rétjük kupacán. Pattogó, derűs lényekként – hallatlan nyelvi találékonysággal szőtt kalandjaik virtuóz hangalámondással kerültek a vászonra Scherer Péter tolmácsolásában – mi sem természetesebb, minthogy kártyázó varázsgombák kalapját dézsmálják, fává hortyogják magukat bújócskázás közben, feje tetejére állítsák rétjüket, nagyétkű háziállatukat óriásszörnnyé hizlalják. Honfoglaló lakásépítés, elemózsiagyűjtés, felszabadult bújócskázó játék, nagy csőtörés, téli zimankó akadályversenye, jelmezbál, kellemetlenül hatalmas lakótárs, irdatlan fejre állás gondjai gyötrik őket, miközben vaksi ködből, aprócska mohából és Fityircből is kapnak eleget, hogy az elképesztően különösre keresztelt flóra és faunáról már ne is beszéljünk. Kortárs mese a javából a kufliké, letisztult formavilága, élénk színezetű gazadagsága az európai Kisvakond karakteréből, a tengerentúli Simpson- és Minyon-dinasztiákból, az ázsiai animék minimalizmusából egyaránt merít. A bajba jutott üreglakók tanulságos győzelmének ősi varázsmese világrendje is érvényesül: a felnőtté válás különféle próbájának megfelelő szereplők az önállósodó gyermeki tudat számára az archaikus beavatás, az azonosulás, a szerepjátékok lehetőségét rejti. Felhőtlen semmittevésük kupacán váratlanul kitörő, a fantaszták délibábjával átlényegült gondjaik Bélabát, Tituszt, Zödönt, Hildát, Valért, Pofánkát és Fityircet karakteres ötletelésre, nagy erővel felbukkanó megoldásra ösztönzi, mely során képtelen viszontagságokkal szembesülnek. Dániel András kufli-epizódjai számos képességet, asszociációt indíthatnak el a mesehallgatóban: a szerethető, őszinte attribútumok integrációs, közösségi kezdeményező készséget, ösztönös belső hitet, nyitottságot, bizalmat; a naiv attitűd szegregációs késztetéseket, a furcsaságok (vadsóska, lábascsiga, banánfüge, varázsgomba, sikítozó pillangó) megkönnyítik, jó ürügyet adnak a bőséges szülő-gyermek-pedagógus interakciókra nemcsak az óvodai-kisiskolai életkor sérülékeny határán. Az elszabadult fantázián, a viccesen képzettársított szóösszetételeken kívül, – furfangos eredetük akár Benedek Elek népmesegyűjtésében és a magyar mondavilágban is felfedezhető – a felnőttek számára bőven rejtegethet még meglepetéseket a rajzfilm. Egy sor konfliktus adhat okot az újramesélésekre, személyiségfejődési krízisek árnyoldalai, ősi és modern kori kultúrák együttélése, történelmi fabulák, ironikus szociókörkép árnyalhatják a szülők számára a kortárs mese összetett horizontját. Az összekapcsolódó, de külön-külön is szórakoztató epizódokban biblikus, hindu, zsidó és hazai históriák keverednek össze, de a történetek ismert Walt Disney rajzfilmekre is kacsintanak egyet. Az egymást erősítő jelentésrétegek megértése érdekében idősebbnek és fiatalabbnak egyaránt ajánlott többször is elővenni esti mesemondásra Dániel András sorozatát, a Kedd Rajzfilmstúdió immár egész estéssé adaptált animációját. Fehérlófiák, hétszünyü kapanyányi monyók, fanyűvők, egyfejű sárkányok, vasorrú bábák, Többsincs királyfik, Világszép Nádszál kisasszonyok és Dömdödömök után most már az Elhagyatott Rét kuflijai is bevonulhatnak a magyar mesehősök legendás panteonjába.

Egy kupac kufli (2017) 73 perc
magyar családi rajzfilm (előzetes ITT)
Dániel András meséi és rajzai alapján
Rendező: Jurik Kristóf, Pálfi Szabolcs, M. Tóth Géza
Forgatókönyv: Dániel András
Zene: Alpár Balázs
Szereplők: Scherer Péter (mesélő hang)
Bemutató: 2017. augusztus 17.
Forgalmazó: Kedd Rajzfilmstúdió
A film korhatárra való tekintet nélkül megtekinthető.
Reklámok