Budapest Noir

A rajongók már régen túl vannak Kertész Mihály Casablancájának színes változatán, adta hát magát itthon is az ötlet, hogy a zsánerműfajt a nagysikerű Kondor-regényből született Budapest Noir rendezője, Gárdos Éva illetve operatőrei, Ragályi Elemér és fia, Márton a Darányi-kormány fővárosának színpalettájával álmodja vászonra. A fekete-fehér klasszikus életre keltéséhez mindössze egy elbűvölő úrhölgyért pokolra szálló, világfájdalmában cinikus, de javíthatatlanul szentimentális detektív kellett, aki magánnyomozó irodákig leereszkedő, féltékenyen fortyogó szerelmi bűnügy után ered a 30-as évek gazdasági világválságában. Az Arabs kávéja körül forgolódó krimi megjáratja magát az összes hírhedt terézvárosi kávéházban, az Abbáziában, a Balatonban, a Zanzibárban, a nyomok végül a legendás Vörös Margóhoz vezetik Gordon Zsigmondot (Kolovratnik Krisztián), a rendőrriportert, a szálakat jobbára Az Est szerkesztőségében göngyölíti fel, a tettest pedig a kávékimérőnél, Szöllősynél (Kulka János) éri utol. Félszegen stukkert rántó rabló karakterből hirtelenjében ábrándos tekintetű, hidegvérű Bogartos pandúr kerekedik a macskaköves Andrássyn, akinek még a hungarista történelmi háttérdíszlet között is becsületbeli kötelessége rosszul játszania a bennfentes oknyomozó újságírót, a kellemtelenül szaglászó rendőrkopót, a farkasbőrbe bújt bárány simlisét a bájos Fanny és a bőkezű adományozóra váró Anyaotthon kedvéért. Minden hájjal megkent szoknyabolond főhősünk lekvárfőző tatához jár, szépreményű fotóriporternője, Eckhardt Krisztina (Tenki Réka) karrierjét egyengeti, jóravaló trafikossal őgyeleg, Valériával, a pótolhatatlan titkárnők gyöngyével olvastatja a külföldi híreket. Ráadásul Gömbös Gyula is tragikusan elhalálozik külföldi szanatóriumában. Csupán egy bordélykatalógus fotósarkaival üresen hagyott pucér úrhölgy fényképének hűlt helye marad összeragacsozott tanulságul.

Budapest Noir

Eredeti helyszíneken forgott jelenetekkel Gárdos Éva stábja a zsánerhez hűen hozza a műfaj összes kívánalmát: a szűkös belsőkhöz szokott, túl közelre merészkedő kamera-beállításokat, a kínosan kimért mozdulatokat, a stúdióban zötykölődő automobil ablakaira varázsolt fővárosi hátteret. A furcsa, kettős bűnügy indítékai a titokzatos homály szövevényes hálójába gabalyodnak, féltékenykedő intrikák, halálos fenyegetőzések, korrupt seftelések, tiltott fogadások ölelik körbe a sötét tragédia árnyékát.  A szappanoperák familiáris bájától a rangbéli átjáróházak életveszélyesre koreografált – mesterkéltre karikírozott – kényszerű izgalma orozza el a film noirt, ahol a simlis rabló, a vidéki cselédlány felpróbálja a szende pandúr, a nagyvilági femme fatale kosztümjeit. A századforduló genderügyletei tornyosulnak egymásra, a végzet asszonyát játszó dívák, urningot alakító úrhölgyek kirakatbabákká silányodnak, Hentes Miskák bokszmeccseibe keverednek el. Kondor Vilmos krimije korhű tablóképet fest egyik kávéházból a másikba szédelgő tollforgatók Budapestjéről, sorozatának első könyvében nyomozói akkurátussággal ered főhőse után: inkább szereti a historikus alaposságot, mint a festői korrajzot, feszes képkivágásokkal a rendező szorosan követi a szerző szenvtelen mesélőkedvét a nem éppen nőbarát lépcsőházak kerengőibe, belvárosi kisvendéglők szeparéiba. Mégis a részletekben rejlik igazán a lényeg, érdemes bennük elveszni a könyv oldalain: az aprólékosan kibomló, Gömböst gyászoló – épp ezért kissé néptelen – csendes pesti utcaképekben, a korhűen leltárba vett Belle Epoche meleg tónusú, zsúfolt enteriőrjeiben, a tüzetes műgonddal hömpölygő párbeszédekben, ahol végül mindenki kutyaszorítóba kerül, hogy végül az úrhatnám polgár takaros diszkréciójával másszon ki a slamasztikából.

A Gárdos Éva (rendező: Amerikai rapszódia, vágó: Miniszter félrelép, Szabadság, szerelem ) rendezésében készült Budapest Noir, Kondor Vilmos azonos című könyve alapján készült, az 1936 Budapestjén játszódó bűnügyi történet filmfeldolgozása. Gordon Zsigmond  a kiábrándult bűnügyi újságíró egy brutálisan meggyilkolt fiatal lány halála után nyomoz a 30-as évek Budapestjén. Csakhogy ez az ügy más, mint a többi, mindenhol falakba ütközik. Gordont hajtja a kíváncsisága, és minél jobban el akarják ijeszteni, annál kitartóbban követi a nyomokat. A szálak több irányba vezetnek, és úgy tűnik, senkinek nem áll érdekében az, hogy kiderüljön az igazság. 

A forgatókönyvet Kondor bestselleréből Szekér András (Nagy füzet) írta, operatőre Ragályi Elemér(Magasiskola, A miniszter félrelép, Az ajtó, 1945), a harmincas évek Budapestjét Pater Sparrow (1, Burgundy hercege) látványtervező elevenítette fel, a jelmezeket  Flesch Andrea (Colette, Tiszta szívvel, The Duke of Burgundy, Tulse Luper bőröndjei) tervezte. A Budapest Noir a Pioneer Pictures  gyártásában készült, vezető producere Kemény Ildikó. Többek között a Red Sparrow  (főszereplők: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton), a Colette  (főszereplő: Kiera Knightley), az Atomic Blonde (főszereplők: Charlize Theron, James McAvoy) nemzetközi filmsikereket is jegyző Pioneer csapatnak a Budapest Noir az első magyar mozifilmje. A film a Big Bang Media forgalmazásában, 2017. november 2-án került a magyar mozikba. (via Big Bang Media)

Budapest Noir, 2017, 95 perc
Magyar krimi (előzetes ITT)
Szereplők: Kolovratnik Krisztián, Tenki Réka, Dobó Kata, Anger Zsolt, 
Kulka János, Kováts Adél, Törőcsik Franciska
Rendező: Gárdos Éva
Forgatókönyvíró: Kondor Vilmos, Szekér András
Zene: Pacsay Attila
Producer: Kemény Ildikó
Gyártó: Pioneer Pictures
Bemutató: 2017. november 2.
Forgalmazza a Big Bang Media.

16 éven aluliak számára nem ajánlott.

címfotó via Big Bang Media

Reklámok