A szent és a farkas

Szenteket eljátszani nem könnyű feladat a hozzáértő színészeknek sem, hát még az ismeretlenből felbukkanóknak. A nevető rekeszizmok ingerléséhez, hősi érdemek taglalásához kevés csupán elkerekedett bociszemekkel bámulni a kamerába, bárki füttyszavára szolgálatkészen ugrabugrálni és nagyokat pislogni. Mindez pusztán az együgyűség diszkriminatív bemutatásához elég, mely inkább bontogatná az elfojtott erőszak ormán szerepjátszó szárnyait, hogy kitörjön a szitkozódó gúnykacajok köréből, mintsem a tragikomédia rafinált iróniájának céltáblájába állítsa az örökéletű szentséget. Márpedig földi életükben áldásos, a mennyek országába megtért, kanonizált angyalok léteznek, csodatevésük miatt – az egyház lajstromba szedi a szabályos eseteket – derülhet fény a szentek kilétére, olyankor hódolat és imádat jár nekik. A falusi groteszkből külvárosi nyomortelepbe átváltó, vaskos, félig-meddig vásári komédiázás mégis bravúrosra festett talján tájképpel rukkol elő, A szent és a farkas láttán a botrányfilmes Pier Paolo Pasolini fekete-fehér kópiáiról szinte már hiányolhatók a hasonlóan harsány, eleven színek. Alice Rohrwacher filmjében tébláboló peremlakók helyett azonban mégis csak dolgozó nép között serénykedik a szőke farkassal viaskodó szent, Lazzaro, ő is az őszi aratás kellős közepében munkálkodik, betakarítja a termést. A falu sok éhes szájat etető apraja-nagyja éppen csúfolkodón kivet magából egy hetyke szerelmespárt, akik a házassággal vágják ki a rezet a helybeliek kínos faggatózásaiból és a városban kovácsolnának maguknak szerencsét. A rosszban sántikáló szent közben az asztal körül kerülgeti a jegyespárt, mígnem a tyúkólba zárják. Ám túl sokat nem kell keseregni Lazzaro idillinek álmodott sorsán, hamar kiderül, hogy az egyébként szorgos együgyű barlangban henyél és kávéval kínálja sorstársát, az uradalom langaléta úrfiját. Kettősük bizarr társadalomszatírát hoz össze, ahol a gügyére agyabugyált szentügyet jóságos türelemmel tűri meg az egyébként könyörtelen nép, a gazdag pedig a szegénnyel múlathatja az idejét. Mesét mesére szövő századunkban mindez elképzelhetetlen, hiszen úton-útfélen akad egy verőlegény, aki jól helyben hagyja a boszorkányüldőzős sorsra jutott férfiakat: mazochista tehetősök állnak be a bolondra silányított szent szerepkörébe a való életben is, hogy aztán a maguk helyébe lökjék, alapos kínzásra adják kiszemelt, épeszű áldozatukat. Szinte a félkegyelmű, eretnek egyházhoz tapadt már az ördögűzés, a máglyahalál, a sátánista emberevők mellett a szellemileg visszamaradottra bántalmazottak krisztusi üldözése is. Persze Alice Rohrwacher érzelgősre vett opusza, mely maga sem tudja igazán eldönteni, mulatságos vagy hősies hangot pendítsen-e meg, inkább a sokat szidott nagybirtokos uradalom felbomlásáról szólhatna, hogyan is borult hajdan össze a liberális Napóleon és a kommunista Lenin hívószavára a nagyravágyó jobbágy és a hatalomvágytól feltüzelt nemes a közös vallásháborúk kebelén és jutottak szolgasorra, földönfutó városiakká a parasztgazdák, rangjukat vesztetté a kiváltságosok mátrixrabszolgaságuk modern idejében.

A szent és a farkas a Cannes-i Filmfesztiválon a legjobb forgatókönyv díját nyerte.

Lazzaro, a fiatal parasztfiú olyan jámbor és jóságos, hogy sokan együgyűnek hiszik. Gyönyörű vidéken, egy isten háta mögötti kis olasz faluban él, ahol egész családja és a többi falubeli mind a rettenetes Alfonsina de Luna márkinő alávetettjeként robotol a dohányföldeken. Kétségei és sötét gondolatai miatt gyötrődő Tancredi, a fiatal nemesember megkéri Lazzarót, hogy segítsen megrendezni a saját elrablását. Furcsa szövetségük barátsággá alakul, mikor Tancredi aztán eltűnik, Lazzaro a keresésére indul. Útja során misztikus kalandok várják… (via Cirko Film)

A szent és a farkas (Lazzaro felice, 2018) 125 perc
olasz film olasz nyelven, magyar felirattal (előzetes ITT)
Rendező: Alice Rohrwacher
Forgatókönyvíró: Alice Rohrwacher
Szereplők: Adriano Tardiolo, Agnese Graziani, Luca Chikovani
Bemutató: 2018. november 1.
Forgalmazó: Cirko Film Kft.

12 éven aluliaknak nem ajánlott!

címfotó via Cirko Film, részlet a filmből

Reklámok