Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál – #Queer

A queerség mindig is magában hordozta a fonákjára fordult lelkiséget, mániákusan szeret hosszasan, szubverzív klisékbe ragadni, ráadásul kellően tetszetős, könnyedén mozgósít is, ha közügyeiben pallérozott öntudata van. Az idei Friss Húson elszánt színészi munkában öltöttek testet a titkos szerelmi légyottok, a rövidfilmekben leginkább az arckifejezések rezdülései vezették a szívügyek intrikáit. Több intimitást bíztak a nézőre a társadalmi osztályharcokba konzervált, reklámgyárakkal megizmosodott pop artnál. A fesztivál ezúttal is erős mezőnyt képviselt a queerben, hiszen az érzelmi sorscsapások történetei még éppen bírják a rövidfilmnyi terjedelmet, hogy sommázhassák a választékosra csiszolt tanulságokat. A filmmustrákhoz méltón, kötelezően hozta a blokkosított narratív hálót, hiszen a konfliktusok gerjedelmében mindig érdemes összefűzni az összefűznivalót. A queer érzékenység vakmerően kiteszi magát, bűbájos iróniája, pimasz heve persze azért vigyáz a nyilvánosság agresszív felhajtóerejével, mintha a fóbiákba ragadt saját nemük iránt vágyakozók szabadosságát is felhánytorgatná. Az érzelmi nevelődés kiútjai – szerelmi ürügyekkel írva az élet forgatókönyvét – sok alkotónál tetten érhető: kínzó lelkiismeret-furdalás, szülői komplexusok, önámító félrelépések és csalatkozások lépnek elő az életforma félhomályából. Az izraeli Rubber Dolphinban a testek együttlétük során éppen úgy fekszenek egymáson és kényszerűen nyomja egyike a másikát, ahogy a Tikvában. A kínai The Drum Towerben kínos klozetüggyé fajul a hibbant anyai komplexus, a Skipping Stones piknikezés közben a hősszerelmes mellesleg, kellemetlenül tipizáló nemi betegségbe csomagol egy túlfűtött homoszexuális párkapcsolatot. A Sleepover csendes tinipárja gyermekkori lelki traumákra fogja queerségének gyökereit, a Whole koszorúslánya szintén rosszemlékeivel harcol, agóniájában lelkiismeretét hagyja elsodorni a látszatvalóság árjával, a Three Centimetres pedig egy barátság széthullásához ad alibit a gyengébbik nem szivárványvalóságában. A Would You Look at Her folyóban nőisen megmerítkező férfias ortodox rituáléval, a The Morning After az elnökválasztási kampány sikertelenségével fonja össze a családban feltörő másságot. A párbeszédekben ott bujkál az álságosra verbuvált társadalmi előítélet, mely az egyén magánéleti boldogulását bántalmazással rendeli alá a közösségi szükségleteknek. Az erőszakos tabuszegések persze újból csak militáns agresszióhoz vezetnek, mely nem a queer társadalmi szerepjáték, identitás sajátja. Ami kiszorult a blockbusterekre esküvő mogulok médiaiparjából, a ’60-as évek pop art gyáraiból, az megvan a queer rövidfilmekben: a részleteiben kivágott életérzés, harcias túlfűtöttség helyett inkább lényeglátóan keretezett érzékenységet hoz, megőrizve a szűkre szabottság plánjait, elveszítve kihívó belemenéseit, veszélyesen frivol genderjátékait. Szokás a queert nőiesnek, az egyneműek szerelmét pedig férfiasnak bélyegezni, az előbbi inkább a hermafrodita biszexualitás kényszerű arculata, mintsem homoszexualitáshoz hasonuló, jófiús életprogram. Keresztül-kasul sztereotip markerjének átkötősdije idén különösen jól állt a Friss Húsnak, olykor magabiztos dühvel, néha édesbús melankóliával képzelte el magának a szocializmusban megfeneklett rákfenéket, osztályharcosra elkötelezett ügye azonban alaposan rejtve maradt.

A Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál díjnyertes alkotói és filmjei
Molvay Norbert: Jövő szerdán  – Legjobb magyar rövidfilm
Tóth Luca: Lidérc úr – Legjobb magyar animáció
Dávid Attila: Jakab – Legígéretesebb 30 év alatti magyar rendező díja
Kötél Orsolya  – Legjobb magyar színésznő 
(a Kék óra c. filmben nyújtott alakításáért)
Nagy Márk – Legjobb magyar színész 
(a Szokásjog c. filmben nyújtott alakításáért)
Carolina Markowitz (Brazília): The Orphan – 
Legjobb nemzetközi rövidfilm
A zsűri elismerő oklevéllel díjazta a következő alkotásokat
Élő szereplősök
Szeleczki Rozália: Rozgonyiné
Lengyel Balázs: Hármasban
Fazekas Máté Bence: Apám szíve
Nemzetközi versenyprogram
Osman Cerfon (Franciaország): I’m Going Out For Cigarettes
További díjak:
Pitchfórum Lovas Nándor-díja
Turai Balázs: Amok
Kritikaíró verseny díja
Tölli Szofia – a Húsba rejtve c. kritikáért
A kritikaíró pályázat zsűrije továbbá elismerésben 
részesítette Job van Aken és Tölli Szofia pályamunkáit is.
Reklámok