Magyar Filmhét televíziós filmjei

Vitézy László legújabb tévéfilmjében, a Színésznőben az erdélyi Annát bekábelezett, nyilvános szerelembe kényszeríti az apparátus a nős, olimpiai bajnok vívóval. Az özvegynek egy titokzatos csokiszeánszot hánytorgatnak fel. Alaposan hírbe hozzák a szülőházától messze élő dívát, a dámának lelki megpróbáltatásai során férfiként kell helyt állnia a szakmai karrier szamárlétráján. A forgatókönyv hozzáértően rajzolja körbe a szocialista rendszert építő, kötelességtudó egyén és a közösségi érdekeket szem előtt tartó ügynöki munka hajdani, halálra diszkrimináló gyakorlatát. Az összekuszált nemi szerepekben a férj a kődobáló fehérnép szoknyáját kapta meg, szeretője pedig cserébe a nadrágot hordhatta. Származásuk, vagyonuk miatt nyilvános üldöztetésnek kitett párok az Andrássy úti pince valamelyikében végezték, hiszen a kérhetetlen szocialista rendszer megszabadulni igyekezett a vesztes világháború kudarcaitól, tovább menetelve a diktatúra busás hasznot remélő sártengerében. A szűnni nem akaró nemzetiszocialista hatalom szektás arroganciája így örökítette magát tovább a holokauszt árnyékában.

Zsigmond Dezső tévéfilmjében, A sátán fattyában a sokat nélkülöző falusi élet komor Körhintáját gondolta újra a megözvegyült Eszter pártában maradó gyötrelmeivel. A település tótumfaktuma a hazájuktól elszakadók családmodelljét alkalmazná, melyben a mezuza gyakorlatának belterjes utódlása nyerne teret. Azonban ahelyett, hogy a családjától távol, eladósorba felcseperedő leánygyermek szerelmétől elszakasztott, ám méltón viselt gyötrelmeit enyhítenék, minduntalan magára hagyják a háborús frontátvonulásban szenvedő ország férjjelöltjei. Groteszk komédiázássá nőhetne Eszter kálváriája, de fájdalma nem engedi áttörni a nevetés kínjait, a kiátkozott hősnő gyermekével világgá bujdokolni indul a fagyos télben.

Pajer Róbert A merényletben folytatja a Magyar Filmhét válogatásának komoly, tragikusra jelenetezett témaválasztását. Sissy királynénak nekirohan egy eszét vesztő, olasz anarchista, mire az uralkodónő néhány nappal később elvérzik. A színészi játék nem különösebben szolgál meglepetéssel, hiszen a mindent kiszámító hatalom szükségszerűen felkészült eleve elrendelt sorsára, szinte megelőző intézkedésként juthat érvényre az uralkodóház türelemmel viselt vesztesége. A népfelség elve kénytelen irányítani önmagát a nagyravágyás arroganciájában meghasonlott, abszolutista fényűzés kínja alatt a piciny, éhező szájak, munkanélküli mesteremberek, iskolázás alól kibújó parasztok szorításában.

Magyar Filmhét nincs is az októberi forradalom tévéfilmes példázata nélkül. Bergendy Péter történelmi thrillerjében, a Trezorban a csokornyakkendős zongorista, Iványi és a lesittelt, kasszafúró lakatosmester, Beck egy hatalmas páncélteremből keresi közös, menekülési útvonalát a forradalom idején. Jánosnak és Gézának belügyes akták, hihetetlen faltörés, ördögi zárkattanás, kínos páncélszekrény okozza egérfogójuk mesterkélt bonyodalmait a vérgőzös Budapesten. Disszidenssé válnak végül mind a ketten: a zongorista elmenekül a megtorlás elől, a lakatos pedig a börtönfalak között vészeli át a Kádár-rezsim bosszúhadjáratát. A tavalyi rádiós történet nem nyerte meg eléggé a hazai zsűri tetszését, de az idei forradalmi impromptu már kiérdemelte a Legjobb Tévéfilmnek járó díjat.

A tévéfilm kishitűsége a magyar filmgyártás szemléjének mozivásznán hirtelenjében a hollywoodi stúdiók mindent elnyelő gépezetében találta magát. Kicsi lett rá az egyébként nem is olyan eget rengetően hatalmas kosztüm, hiába bújt hajdanán bele Kertész Mihály a tévéfilmesek Curtiz öltönyébe. Topolánszky Tamás Yvan nem boldogult igazán a Casablanca szülőatyjának óriásira növesztett imágójával, inkább Federico Fellini Nyolc és felének modorában szellőztette meg a rendező viselt dolgait. A kínos kulisszatitkok hálójából kikeveredve azonban a kémhősért rajongókban felötölhet a borzasztó gondolat, milyen jó is lett volna a szerelmi sokszögek epizódjait színes kópiára felvett tévésorozatokra osztani, hogy az egészestés játékfilm még nagyobb kasszasikert és alapos dicsfényt hozzon a stábnak és az alkotónak. Hiszen Tihanyi Kálmán ekkor már rég, 1924-ben feltalálta a televíziót, az első közvetítés is Budapestről, a Gellért Szállóból ment, a ’30-as évekre aztán hamar el is terjedt a híres találmány.

Az idei Magyar Filmhéten műsorra tűzött televíziós sorozat darabjai reményteljes műfajt képviseltek a mustrában, még az előkelő, egészestés játékfilmre is gyúrhatnának. Moziközönséget – a tematikus hálón túl – igazán csak a szériákat teljesen elmulasztók között találhatna magának, pedig a tévéképernyő sorozatfüggésének rejtélyes, lebilincselő fenoménjéhez még popcornt majszolni sem feltétlenül szükséges, a kényelmes, saját kanapé viszont nélkülözhetetlen kelléknek tűnik. A tévéző szemle a Filmmúzeum fájó hiányára is rátapint, ahol kínjában még ikonikus reklámokat is nézhetett a nagyérdemű. A Legjobb Televíziós Sorozat Díját az Aranyélet 03S04E Vakfolt című epizódjával vitte el.

A televíziós forgalmazású díjak nyertesei
Tévéfilm
Legjobb tévéfilm - Bergendy Péter rendező - Trezor
Legjobb női főszereplő- Szávai Viktória - A színésznő
Legjobb férfi főszereplő– Anger Zsolt - Trezor
Legjobb női mellékszereplő–Tóth Ildikó - A színésznő
Legjobb férfi mellékszereplő–Scherer Péter - Trezor
Legjobb forgatókönyv – Köbli Norbert -Trezor
Legjobb vágás - Király István -Trezor
Legjobb fényképezés– Nagy András - Trezor
Legjobb díszlet / látvány– Kiss Dorka - Curtiz
Legjobb jelmez – Breckl János - Curtiz
Legjobb smink - Árpa Karolina - Curtiz
Legjobb smink – Kolontáry Éva - Curtiz
Legjobb smink– Szabó Mónika - Curtiz
Legjobb zene – Pacsay Attila - Trezor
Legjobb hang– Balázs Gábor –Trezor
Televíziós sorozat
Legjobb televíziós sorozat - Mátyássy Áron – Aranyélet (Vakfolt)
Legjobb női főszereplő– Ónodi Eszter – Aranyélet (Vakfolt)
Legjobb férfi főszereplő -Thúróczy Szabolcs - Aranyélet
Legjobb női mellékszereplő– Danis Lídia
Legjobb férfi mellékszereplő -Végh Zsolt Aranyélet
Legjobb forgatókönyv -Vancsik Péter, Vanicsek Olivér – Aranyélet
Legjobb vágás – Kiss Wanda – Aranyélet
Legjobb fényképezés - Marosi Gábor - Aranyélet
Legjobb díszlet / látvány – Hujber Balázs - Aranyélet
Legjobb jelmez - Breckl János - Aranyélet
Legjobb smink – Gerő Szandra - Aranyélet
Legjobb smink – Vincze Gabriella - Aranyélet
Legjobb zene– The Uptown Fellaz - Aranyélet
Legjobb hang- Péterffy Máté – Aranyélet
Dokumentumfilm
Legjobb dokumentumfilm – Bogdán Árpád - Getto Balboa
Legjobb vágás – Sass Péter – Könnyű leckék
Legjobb fényképezés – Bordás Róbert - Gettó Balboa
Legjobb hang - Balázs Gábor - A mindenség szerelmese
Ismeretterjesztő film
Legjobb ismeretterjesztő film – Mosonyi Szabolcs – Vad Balaton
Legjobb vágás –Oláh Kata - Rotschild Klári legendái
Legjobb fényképezés - Mosonyi Szabolcs - Vad Balaton
Legjobb hang- Bőhm Dániel - Rotschild Klári legendái
Kisjátékfilm 
Legjobb kisjátékfilm - Ostrom, rendező: Kovács István
Legjobb női főszereplő - Zsurzs Kati - Last Call
Legjobb férfi főszereplő- Ujlaki Dénes - Az agg színész
Legjobb forgatókönyv - Tóth Barnabás - Susotázs
Legjobb vágás - Csillag Manó - A legjobb játék
Legjobb fényképezés - B Marton Frigyes - Megtört szív
Animációs film
Legjobb animációs film - Luther / Isten tenyerén?, rendező: Richly Zsolt
Legjobb forgatókönyv - Gyulai Líviusz / Egy komisz kislány naplója 13. epizód - Viva Mexikó

címfotó, részlet a Trezor című tévéfilmből via Magyar Filmhét

Reklámok